Thursday, May 7, 2009

9/10

9/10 Sumber Rezeki Datangnya Dari Perniagaan.

Ayat kat atas ni buat aku mula terfikir-fikir, thinking about something that our prophet Nabi Muhammad SAW do and we can follow… hmm... Kalau nak tahu Rasulullah SAW menegaskan bahawa 9/10 dari sumber rezeki itu terdapat dalam arena perniagaan…jadi aku dah mula beminat berniaga.Berikut ada soal jwb mengenai perniagaan yg aku dapat dari http://baheis.islam.gov.my/ yang buleh menjadi asas dan alas an kukuh untuk kita berniaga:

Soalan:

Assalamualaikum.saya ingin tahu adakah berniaga itu sunnah nabi? dan apakah berniaga itu hukum kifayah?saya

kurang faham apakah yg dimaksudkan dgn hokum kifayah dan apakah hukum selain dari hukum kifayah.semoga

tuan dapat terang kan kepada saya tentang hukum tersebut.sekian terima kasih.wassalam..

Jawapan :

Benar sekali bahawa berniaga itu adalah sebahagian dari sunah Nabi dan juga termasuk dalam fardu kifayah iaitu dituntut berbuat demikian.

Terdapat dua tuntutan fardhu dalam Islam iaitu:

1. Fardhu Ain

2. Fardhu Kifayah

Fardhu Ain ialah sesuatu perintah agama yang mesti dilakukan oleh setiap orang seperti mengerjakan sembahyang, puasa, zakat bagi orang yang berkemampuan dan sebagainya. Manakala Fardhu Kifayah pula bermaksud sesuatu perbuatan tuntutan agama/kerja/berniaga dan sebagainya yang mesti dilakukan oleh sekurang-kurangnya salah saorang dalam sesuatu kawasan/karyah/daerah/kampung. Jika tidak berbuat demikian, maka keseluruhan kampung tersebut akan menerima dosa.

Jadi Alhamdulillah dengan bantuan member aku yg bernama usni aku dah mula berjinak2 dgn berniaga ni.. Mungkin mula2 ni kecik, nnt2 besar la.. InsyaALLAH.. TQ buat usni sbb tolong aku set up first business aku nih (register topup jer..hahaha)..Tp xper, paper pun terima kasih aku ucapkan..Jadi Untuk sesiapa yang dkt, kenal aku buleh nk beli topup..hehehe…(mesej je no ni 014843lapanempatlapantiga, xpun skype jer)…

”Keusahawanan Menjana Ekonomi Ummah”

No response to “9/10”

Leave a reply

 
© 2009 Cherita Berita Gembira. All Rights Reserved | Powered by Blogger
Design by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz